Followers

macam mana




kau kata kau suka
aku kata dah kita cuma boleh berkawan saja
aku dah pesan elak jatuh cinta
aku dah kata soal hati kau aku takde kena mengena
sekarang nak kira macam mana?

susah-senang






susah, kau melutut merayu
senang, kau tunduk meludah.

tahniah manusia lupa diri.
kerana kau dah hanyut dengan duniawi.

berkasih





berkasih biarlah pada yang sudi
bukan pada kawan yang kau dah selesa bersandar dan mengadu itu ini


mengejar biarlah pada yang rela
bukan pada yang kau suka semata mata


bercinta biarlah berpada
bukan sampai dah tak ingat larangan agama





karma




dulu kau kata dia
tak suka dia itu ini

dulu kau bersumpah
takkan jadi mcm dia
mcm itu mcm ini


sekarang, aku mcm tengah menonton siaran ulangan
cerita yang sama
watak yang sama
cuma pelakon berbeza


tahniah.
tahi awak baling tu kena kat kepala sendiri

kawan biar berbatas





tajuk dah ceritakan semuanya
selebihnya jaga maruah sendiri dengan sebaiknya.
sekian

pandu lalu




perempuan bukan kedai makanan segera
kau boleh pandu lalu ikut suka
kau boleh pakai main order
kau blah bila dah dapat apa yang kau minta


kawan bukan stesen minyak tepi jalan
kau boleh pandu lalu bila kelaparan
lepas kenyang kau pergi kesenangan
keesokannya kau berhenti di stesen minyak yang lain yang berdekatan






pura pura




tak perlu pura pura tuli
konon konon kau tak faham apa yang kau dengar

tak perlu pura pura buta
mcm lah kau tak buat dosa

tak perlu cuba tunjuk suci
wayang kau aku dan tonton semua

terdetik



pernah terdetik nak fikirkan mereka?
mereka mereka yang menjadi peniaga
yang buka warung cuma ditepi jalan sana
di saat hujan petir melanda.
tabah dan peyabar mereka semua
bukan gitu?



p/s: terjaga dari tidur petang dikejutkan oleh azan asar dan hujan petir diluar.

biarkan



biarkan matahari bakar kulit
hitam jadi

biarkan hujan basahkan diri
panau jadi

biarkan kaki tenggelam dalam lecak
kotor jadi

biarkan nampak comot diri ini
biarkan nampak tak tahu jaga diri
biarkan nampak hodoh diri ini
biarkan tak ada make up nampak macam tak mandi

sebab aku bosan dengan lelaki
yang kejar cuma sebab rupa ini



lali



benda yang buat kau takut untuk terus maju lagi
perkara yang sering kau rasa sakit lagi dan lagi
ulang lagi ulang lagi
buat lagi buat lagi
lawan lagi lawan lagi
sampai kau lali
saat itu, kau dah berjaya buang rasa itu dari dalam diri





p/s: now listening to dadali-disaat aku mencintaimu


tanya hati



apa kau puas hati
sakitkan hati orang lain
bila kau sedang sakit hati?

apa itu yang kau didik hati
untuk simpan dengki jadi dendam
bila hati kau sedang tak tenteram?

tanyalah diri sendiri

sini



sini tak ada fitnah gempak
untuk lancarkan trafik

sini tak ada gosip hantgat
untuk ramaikan pengunjung

sini tak ada giveaway
untuk banyakkan follower

sini langsung bukan tempat buat kawan

sini tak ada yang menjemput membaca]
jadi kalau singgah jangan belakang mengata
kalau ada yang tertanya tanya kotak komen ada


campur aduk



kau nak bercinta, tapi takut dosa

kau nak kawen tapi orang kata masih muda

kau dah ada pilihan hati tapi mak ayah kata itu mainan perasaan saja

macam macam rasa campur aduk

yang kau tahu, kau perlukan seseorang disisi untuk sokong segala gerak geri dan bukannya mengutuk mencaci


sex



sex.

kau boleh beli hati seseorang

kau boleh beli syurga seseorang

kau boleh beli agama seseorang

kau boleh tempah neraka untuk sendiri

sex boleh dibuat urusniaga dengan akhirat.


berhenti



kita berhenti menjadi teman rapat
bila kita berhenti ambil kisah tentang makan minum sesama kita

dan

kita berhenti menjadi teman
bila kita dah berhenti bercakap sesama kita

nampak remeh, tapi pengakhiran dia sakit bukan?

banyak cakap




cuba satu ketika kau berhenti bercakap.
takkan ada orang pon akan anggap kau lembap
kalau banyak cakap pon tak menunjukkan kau cekap
cakap tak gunakan otak lagi terserlah kau tu bengap






cinta ke syurga



cinta...

bukan bila kau takut hilang dia

atau

bila kau cemburu buta

tapi cinta

bila kau tadah tangan atas sejadah kau sebut nama dia

cinta biarlah membawa ke syurga

dan bukan melayan nafsu durjana

mahupun bila kau tewas dengan hasutan setan celaka



kisah penumpang lagi


baru hari ini
penumpang ini sedar
dia tak menumpang sepenuhnya
dia peroleh hasil daripada usahanya
syukur, penumpang ini bukan free rider.



p/s: sakitnya hati kerja dengan free rider bila dia fikir cuma dia saja ada banyak kerja.

kita dua



kalau kita, mesti lah berdua
kalau seorang, orang kata saya.
bukan kita.

jadi ini kisah kita berdua
kisah upin ipin.
hahaha..

tak.

ini kisah kita berdua
aku  tak tahu nak cerita kat siapa
aku simpan, ye. tp rasa terseksa
jadi aku biarkan je
tapi rasa itu tetap sama


curang depan



memang aku cua kawan

tapi aku asa macam dah kena curang depan

sakit perit aku simpan

maafkawan

kat sini aku pilih untuk luahkan


ego



menara KL? tak, tinggi lagi
gunung kinabalu? bukan! tinggi lagi
tembok China? salah! teguh lagi.

ingat seronok bela ego mcm bela babi?
kalau ada ubatm, bagi turun sikit ego,
aku beli!
berapa pon harga, AKU BELI!!


roda


dunia ini bulat
hidup ibarat roda
kadang kat bawah kau perlu dongak lihat
bila di atas jangan terbang sampai diri sendiri pon terlupa

klise betul
apa ntah nak dibebelkan

ermm..

bila di atas, manusia cenderung melihat guna mata
kau tak nampak yang terselindungnya
bila dibawah, kita lebih kepada melihat guna hati
itu waktu kita lebih banyak memerhati berbanding mencaci

kau pilih, kau selesa duduk dimana.

ulang



kau kata kau sayang
aku percaya
kau curang
aku kunci hati

dia datang
kata sayang
aku percaya
dia curang
aku kunci hati

ulang lagi, ulang lagi
hati ini selagi boleh dibuat uli-uli
ulang!!!!!

hasad dengki

aku tak suka itu ini
Aku cemburu itu ini
Aku diam, aku pergi
Rasa ini beranak pinak dalam diri
Memang aku bukan seorang yang mulia hati
Kerana dalam diri disalut hasad dengki



#*#*



biar diri
makan sendiri
telan sendiri
bukan tak biasa sebelum ni

sayang, sudah terlambat



andai boleh aku
bina tembok dinding 
pada hati aku
sayang, sudah terlambat.
yang ada kini cuma hati hancur sekeping. 

option





aku cuba hargai setiap nasihat
aku cuba hargai setiap msg yang masuk setiap hari
aku cuba hargai rasa yang dikongsi
sehinggalah ada perempuan lain yang cerita benda sama
dan aku rasa aku cuma option dalam mainan seorang lelaki



ditipu lagi



setiap orang yang datang
cuba untuk luahkan rasa sayang
akhirnya tinggalkan diri ini
untuk bersama kekasih hati

wahai hati, berapa kali kau nak relakan untuk ditipu lagi??

tidur



malam
pada engkau aku selalu harapkan
disaat mata oejam
semua mimpi aku harap jadi kenyataan


tunggu





disetiap kereta yang masuk
aku hitung hitung dan aku tengok
ada benda buat aku tertunggu tunggu
apa dia pon aku tak tahu


kisah cemburu



siapa tak cemburu tengok orang dia sayang ada orang lain di hati

orang yang diutamakan letak diri pada tempat terakhir

orang yang kita yakin nak kat kita masih ada hati kat kekasih lama

orang yang kita angankan untuk bersama sebenarnya reply msg semua perempuan manja manja

siapa tak cemburu? kau bagitahu aku??

perempuan simpanan



disimpan cuma dalam satu ceruk dihati
dihargai cuma bila tak ada yang peduli
disayang cuma bila terasa sunyi


kisah penumpang lagi



Dan penumpang ini
Baru bangun dari mimpi
Dia baru sedar diri
Diri perlu berdikari
Kerana yang memberi tumpang itu takkan selamanya ada disisi

surrender




makan duit
aniaya orang
cipta fitnah

dengan pangkat yang kau ada
dengan duit yang kau dah banyak makan
kau sogok tutup mulut orang

aku surrender
biar tuhan balas kat sana

miskin



miskin.

bukan bila kau tak ada duit belanja

atau

pada barang kemas yang kau tak ada

tapi

miskin itu

bila kau tak mampu memberi

bila kau tak mampu berkongsi

apabila kau diberi rezeki

kau miskin dalam hati

aku bodoh



jika pandai itu cuma atas kertas
dinilai melalui peperiksaan
dilihat pada pointer yang dapat
ye. aku bodoh.

bangsat! sampah!



bangsat negara
sampah dunia
teruskan menganiaya
pangkat darjat salah guna
duit orang ditelan semua
apa kau fikir dunia ni kau punya?
ingatlah semua ini cuma sementara

jangan bangang



jangan bangang
sibuk tepi kain orang
hati yang sakit hati sendiri

jangan bangang
harapan tinggi pada orang
yang jatuh parah nanti diri sendiri

jangan bangang
tuduh fitnah orang
tambah dosa sendiri

jangan bangang
cari gaduh dengan orang
yang rugi diri sendiri

jangan bangang
kacau periuk nasi orang
yang binasa itu sendiri

jangan bangang
luahkan rasa pada orang
yang terluka itu sendiri

jangan bangang
fikir panjang

jangan jadi bangang
jadi orang yang cemerlang


lagi



memang aku dah terbiasa,
biarkan orang ambil hak kita
sebab percaya tuhan ada
tak akan dapat dirampas kalau benar dia untuk kita
nampak gaya kau pon bakal pergi juga
hanya boleh lihat dan relakan saja
walaupun hati ada sedikit terluka
maaf, aku tak pernah luahkan rasa



selamat hari jadi



untuk engkau yang tak semena, entah sejak bila
yang dah jadi antara orang penting bagi aku

untuk engkau yang ntah dari mana, 
selalu seludup masuk berlegar legar dalam kepala aku

untuk engkau yang suka hati nak tak nak layan aku
dan aku biarkan sahaja

Selamat Hari Jadi

yang ke berapa aku tak pasti.
sebab kita lahir pada tahun yang berbeza.

aku



aku mungkin tak sehebat bakal engineer
aku mungkin tak alim macam orang yang selalu ke majlis agama
aku mungkin tak bergaul dengan bakal lawyer
aku mungkin tak bercita cita tinggi nak bawak kereta ferrari
aku mungkin tak pernah rebut nak kerja gaji lima puluh ribu

jauh aku pergi
pergi jelajah
lihat dunia
menimba ilmu bukan sahaja dalam buku
yang aku dapat mungkin bukan empat rata
yang kau lihat mungkin sijil yang penuh C saja

tapi

aku belajar apa yang kau tak mampu bayar walau gaji kau berjuta
aku bergaul dengan mereka yang orang lain pandang sampah
aku berkenalan dengan manusia yang kau tak pernah tahu wujudnya mereka
aku belajar daripada mereka yang tak terpelajar

ye. aku tahu.
aneh bukan??

aku dah lihat orang yang jatuh dari setinggi tinggi klcc
aku juga berkenalan dengan manusia yang bangun dari koma
aku dah nampak hodohnya hipokritasi dunia
aku dah kenal bongkaknya manusia riak
aku juga ada kenal dengan manusia yang penuh ilmu agama didada
sehinggakan mereka yang menetapkan orang lain punya syurga neraka

dan

aku bersyukur
aku cuma sederhana
aku mungkin hina
aku biarkan saja
tak apa
teruskan riak
teruskan mengata
aku duduk, senyum saja
sikit pon tak tergugat dngan kata kata
manusia yang jalan tak jejak tanah nyata
biar aku kenal aku siapa
aku tahu mahu aku apa
aku kenal tuhan aku siapa
kalau ada rezeki kau jadi jutawan di dunia
mungkin rezeki aku di ceruk dunia sana
siapa tahu andai jodoh aku dengan cucu raja
melampau pula berangannya.
:)


hilang



hilang
engkau rasa, aku rasa, dia rasa, mereka rasa

tapi dicurang
hanya aku tahu sakitnya

mohon



mohon jangan luahkan benci
mohon jangan depan depan caci

jangan kata kau bosan
jangan kata kau dah tak nak layan

jangan kata kau penat
jangan kata kau dah meluat

jangan. mohon jangan,
aku tak mampu tanggung kebenaran
rela dengan semua jenis penipuan
dengan kondisi hati waktu ini, aku mohon jangan.

boleh cerita kat aku sekarang?



jadi
boleh cerita kat aku sekarang
apa perasaan kau luah rasa dulu kat aku??

jadi
boleh kau cerita sekarang
apa kau rasa layan aku begitu?

jadi
boleh kau cerita sekarang
kau dah buat keputusan dia atau aku?

jadi
boleh kau cerita sekarang
yang sebenarnya semua itu cuma saja saja

boleh?
sekarang?
atau aku harus tunggu dengar cerita dari kawan kawan lagi?
atau mahu tunggu dia cerita tentang korang dua bercinta semanis gula?

cuma perlu satu msg,
bagitahu aku
yang kau tak rasa mcm apa yang kau luahkan
yang kau tak mahu aku mcm mana yang kau bagi harapan

itu saja
agar hari hari aku boleh kembali tenang
sampai bila harus aku tunggu?

T E R I M A K A S I H


untuk persoalan yang bermain dalam kepala

untuk setiap waktu yang aku tertunggu tunggu

untuk setiap rutin yang aku dah terbiasa

untuk setiap kata yang aku percaya dan hadam

untuk kau yang taksemena datangnya

untuk kau yang sekarang tiab tiba menyepi hilang ntah ke mana

untuk semua itu, TERIMA KASIH.

had you ever


had you ever stood still
and think.
why happen?

had you ever stood still
and think.
why me?

had you ever stood still
and think
why so hard?

spend some time think a little bit longer
and you'll fine the perfect answer
and you'll thank people around you
and you'll know why you

but at the first place. never hate, never blame.

hati kering



orang kata aku hati kering

ok.
aku keringkan hati
buat pekak buat tuli
buat tak peduli


aku ke?



tak.
bukan salah dia
dia cuba jadi diri dia

tak
bukan salah hati
hati perlu tempat bersandar yang selesa sekali

tak
bukan salah masa
masa berjalan seperti yang dipertanggungjawabkan padanya

salah sendiri
padan muka sendiri
elak luka sendiri
luka hati yang disayangi

salah sendiri
cuba terlekat dengan kata lelaki
apa lupa dah ke luka dulu yg masih pedih?
apa dah tak ingat janji sendiri pada sendiri?

maaf. untuk semua yang terasa dengan setiap entry di blog usang ini
maaf. cerita disini bukan hanya cerita aku dan dia.
maaf. dalam entry ada terselit cerita teman aku dan teman lelaki
maaf. blog ini juga ada kisah makcik jual sayur yg bercerai dengan suami dia sebab pihak ketiga

aku ke perlu minta maaf?
andai ada hati yang terguris dengan entry di blog ini?

aku ke perlu minta maaf?
andai ada yang tersinggung kerana kata kesat yang aku coretkan di sini?

aku ke perlu minta maaf?
ini ruang aku, bukan?
ini blog aku, bukan?

tapi andai perlu,
aku mohon seribu kemaafan.
andai ada yang dah terluka dengan entry ini
andai ada yang terasa dengan kata kata keji yang ada di sini'





biar, jangan



biar compang camping pakaian kita
biar lapar perut kita
biar hodoh muka kita

jangan hodoh akhlak kita
jangan cetek akal kita
jangan busuk hati kita

you love me not?



you hold her hand
you kiss her lips

you turn back and say sorry

you take her to dinner
you drive her home

you turn back and say sorry

am i the one who you feel sorry for?

pilih memilih



kau ada pilihan
dia atau aku

aku cuma boleh pilih
mahu atau tidak mahu

jadi?
aku bina tembok seteguh klcc
aku lukis garis setebal kamus
aku katub hati ini seketat ketatnya

dalam keliru aku mahu pilih
telah pon tersakit melihat kau memilih

bagitahu aku




bagitahu aku
berapa banyak kali lagi
aku perlu halau orang orang yang aku sayang pergi

bagitahu aku
berapa banyak kali lagi
aku nak pura pura tak kisah lagi

bagitahu aku
bila baru boleh berhenti
bersaing untuk dapatkan setitis kasih

bagitahu aku
letih sudah aku
takut sudah aku
sedih aku

bagitahu aku...
sampai bila??

bagitahu aku...........

jangan, hati




hati
jangan menangis
bukan waktu ini
bukan atas sebab ini
jangan tunjuk lemah
jangan rebah

aku akan lari



cuba lagi
datang dekat aku
kali ini
aku takkan tunggu
aku akan lari

cuba lagi
cuba cuba aku
kali ini
aku takkan peduli
aku akan lari

cuba lagi
terus ganggu aku
kali ini
aku takkan ragu
aku akan lari

cuba lagi
tunjuk mengada kamu
kali ini
aku pasti
aku tak nak kawan kau lagi

cuba lagi
bukan penyabar aku
rimas ada makhluk macam kamu
yang mahu cuba cuba aku

cuba lagi
bukan tapak persinggahan kamu, aku
bukan jugak destinasi kamu, aku
aku akan lari.

matahari



bulan ada bintangnya

lamgit ada awannya

aku? tak ada siapa

matahari ibarat dia

gagah sendiri dan terus bersinar

degil



kita tak pekak
kita tak buta
tapi kita degil
itu salah kita

buat hati aku



buat hati yang gundah gulana
buat hati yang selalu terluka
teruskanlah berfungsi
aku masih perlukan kau lagi

anjing!!!



teman aku pergi kencing?
ok

buatkan aku kopi?
ok.

jadilah kau, dia punya anjing

ikut hendak dia bukan mahu sendiri

tak pandai



aku tak pandai bungakan kata-kata
aku tak reti nak susun ayat cantik cantik
tak bermaksud aku tak ada rasa
tak bererti aku tak ada jiwa

surat untuk encik bekas penakluk hati



awak,
apa khabar?
awak sihat?
lama kita tak berhubung.
bertahun jugak lahh kan?
awak rindu saya?
saya rindu awak.
rindu keluarga awak
rindu dengar cerita mak awak, kakak awak, abang awak.
baby aqil mesti dah besar kan? dulu awak selalu cerita awak jaga dia. bagi mandi, basuh berak salin pampers semua.
abang awak pon dah ada baby kan? cepatnya masa berlalu. rasa mcm baru je lagi dia hantar jemputan kahwin.
i would be so excited if you willing to spend sometime to tell me about all these.

ok. panjang pulak bebel. itu bukan tujuan utama.
tp sebab dah lama sangat kita tak bersembang, mukadimah pon dah panjang berapa kilometer.

awak,
sebenarnya saya nak cerita.
semalam saya ada baca satu article ni
saya scroll FB ada orang share, saya tertarik untuk baca
article tentang  putuskan silaturahim dengan sengaja
ya, sata tau itu perkara yang tak baik
dulu mama selalu pesan dosa tak bertegur 3 hari
tapi semalam, article tu cerita lebih daripada dosa
dia ada cerita, nabi benci umat yang putuskan silaturahim
dia ada jugak cakap tentang balasan balasan terhadap golongan ni
saya takut lah awak.
terus saya teringat kat awak
dah lama sejak saya cakap taknak kawan dengan awak

maaflah.
terlalu emosi waktu itu
terlalu sakit awak buat saya
sekarang saya dah tahu saya salah
saya cuba nak cari awak sebenarnya
tapi saya ada tertengok twitter awak
awak dah pon ada pengganti saya
takpe. saya ok. saya dah ok dengan semua tu.
cuma saya takut nak ganggu awak lagi
saya pon perempuan, saya tahu apa dia akan rasa, apa dia fikir,
kalau saya approach awak balik tiba tiba

jadi, kat sini,
saya cuma nak kata
saya nak kawan awak balik
tapi saya taknak mengganggu
cuma nak cakap, kalau awak ada masa lapang,
boleh ke kita lepak mamak sama sama lagi?
tengok bola team feberet kita dua mungkin?
sambil layan cheese naan sambil gosip berbual boleh?

awak,
saya tak tahu kalau awak akan baca surat ni
dekat blog usang saya yang dulu awak rajin singgah
belek-belek, baca-baca, mentelaah setiap kata-kata saya
tapi sekarang semuanya dah berbeza.
andai awak baca, saya tunggu awak ada masa lapang untuk type 'hai' atau 'assalamualaikum' dekat whatsapp dan send pada saya.
saya tunggu.
tapi kalau awak dah tak pernah singgah lagi dekat blog usang saya,
saya mintak maaf saya takkan cari awak dulu tanpa sebab.
keadaan kita terlalu jauh berbeza sekarang.
mungkin saya boleh tunggu kad jemputan kahwin awak?
apa-apa sahaja yang dapat hubungkan kita dua, saya tunggu.
sampai bila-bila. memang dah jadi rutin sejak 3 tahun lepas. untuk terus tunggu awak.

yang ikhlas:
saya yang sangat rindukan kita :')

untuk semua itu



bila ada orang tahu kau berbanding aku
bila ada orang dapat perhatian kau lebih daripada aku
bila kau pilih untuk berkongsi dengan orang lain tapi bukan aku
untuk semua itu,
aku cemburu

janji dengan aku



janji dengan aku
mana pon kau pergi
bawa aku sekali
genggam tanggan aku jangan lepas lagi
aku taknak ditinggal lagi

janji dengan aku
susah kau jangan simpan sendiri
bawa aku sekali
genggam tangan aku janga lepas lagi
aku tak suka kau sedih sendiri

janji dengan aku
cerita kita tak ada yang ketiga
cuma aku saja
percaya tuhan kita
cerita dekat dia

janji dengan aku

cemburu



aku tak suka\saat ditinggalkan
saat berjauhan
tak kira betapa orang kata kita takkan ada tandingan
tempat kita pasti akan digantikan

aku cemburu

takkan terpedaya




luahkanlah semanis manis ayat cinta yang kau ada

katakanlah keikhlasan kau seperti langit luasnya

tunjukkanlah kesungguhan macam laut dalamnya

aku tetap dengan pendirian aku sahaja

aku takkan terpedaya

hati



disaat kita cuba elak untuk hati disakiti
terkadang kita terguris hati yang disayangi

disaat kita cuba 7untuk elak daripada jatuh hati
saat itu kita akan jatuh teruk sekali
 hati

boyfriend baru aku ghaib



waktu makan, sebelum tidur, ketika celik mata
tercari-cari berita
bb ditangan tak berhenti ditekan
semoga diketemukan
agar terhenti teka teki satu dunia
semoga berkurang bimbang kenalan mangsa

MH370, itu umpama boifren baru aku

dalam hidup ini



dalam hidup ini
kau tak selalunya betul
ada kala salah
kau kena sedar

dalam hidup ini
kau takkan dapat kejar sempurna
ada tempat kau ada cela
kau kena terima

dalam hidup ini
kau tak boleh selalu di atas
ada waktu kau jatuh rebah
kau kena tabah

dalam hidup ini
kau tak boleh selalu tamak
ada masa kau kena bersederhana
kau kena bersyukur

dalam hidup ini
kau tak boleh selalu gembira
ada ketika kau akan sedih
kau renungkan lah

dalam hari hari
perlu untuk sedar diri
perlu untuk hargai
perlu untuk sedar

didik hati



didik hati untuk terus tabah lagi

didik hati untuk tak jatuh lagi

didik hati untuk tak cemburu buta lagi

didik hati untuk terus berfungsi hanya sebagai hati


sendiri itu tuhan



sendiri itu tuhan
sana sini cari kesalahan
salah sendiri dibetulkan
syurga neraka orang, kita yang tentukan


sendiri itu tuhan
paling hebat, paling berkuasa
pijak dibumi tak rasa tanah dipijaknya
hidung angkat cecah langit tingginya

sendiri itu tuhan
kau renung renungkan
apa kau lupa kau bakal balik pada tuhan?
apa kau lupa oksigen yang disedut pon pinjam dari tuhan?

berlagak sendiri itu tuhan
sedar sedar lah kawan.

sepucuk surat ingin minta maaf


dear: encik bakal suami

sepucuk lagi surat untuk awak yang ntah kat mana
surat ntah awak akan jumpa atau tidak

awak,
saya nak minta maaf
atas semua salah saya
sebelum saya bertemu dengan awak.

maaf saya tak jaga hati saya dengan baik
awak terpaksa terima hati bertampal compang camping sana sini saya

maaf saya tak jaga diri saya dengan baik
kalau nanti bila kita dah berjumpa berkenalan,
awak dengar rumors tak baik tentang saya
harap awak tabah telan semua

maaf saya terlalu leka dan pentingkan diri
maaf saya terlalu lambat untuk matang
maaf saya terlalu ayik dalam dunia sendiri
maaf saya dah banyak buat pantang larang

maaf ni mungkin tak berguna untuk masa sekarang
maaf ni mungkin awak tertanya tanya kenapa
tapi maaf ni akan awak faham apa sebabnya nanti
tapi maaf ini akan saya panjangkan huraian bila kita berjumpa nanti
mungkin maaf ni akan saya ceritkan A-Z bila kita dah bergelar suami isteri

yang ikhlas: saya yang masih perbaiki diri



bosan



kau rindu?
bukan!!!
itu ertinya bosan
bila takde yang melayan
kau mintak aku penuhkan notifikasi kat henfon dalam tangan
aku layankan
kita kawan
walau lu punya perangai serupa setan
gua ok, gua takkan tangkap cintan
tapi lu kalau boleh ubah sikit perangai tacap bagi sopan
baru nampak tampan luaran dan dalaman

sabar



bila senang ditinggal tinggalkan

bila susah datang mintak pertolongan

aku diam perhatikan

perangai engko ni agak boleh tahan

nyah kau jantan!!!!



kau jadikan aku salah satu pilihan
kau luahkan perasaan
aku buat tak perasan
aku tau kau pandai ambil hati perempuan
aku tak nak jadi mainan
sebelum kau tinggalkan kesan
nyah kau dari kotak fikiran.!!!

termampu



baring kaku

hati sayu

aku layu

mati kutu

sedih pilu

habis cerita aku

tak tahu kat siapa nak bagitahu

berat gajah ditanggung hati aku

sebak nak nangis tak tahu mana nak nyorok muka aku

biarkan masa berlalu

berdoa yang terbaik buat semua kesayangan aku

itu je yang aku mampu




abah mama



waktu meratah usiamu
sakit memakan dirimu
namun kau tetap disitu
sudi menjadi hero aku
ntah bila bisanya aku mengganti tempatmu
menanggung  penat lelahhmu
jadi tempat bersandar untuk kamu
jdi bumbung melingdungi kamu
beri kebahagiaan untuk kamu
doakan aku. 
:')

memang



memang lumrah manusia
suka di manja manja

memang dah nama perempuan
selalu taruh harapan.

soalan



keliru kau buat aku

tak keruan kau buat aku

tertanya tanya kau buat aku

tertunggu tunggu jawapan daripada kamu

siapa dia pada kamu?

siapa pula aku yg kau luah rasa bertalu talu?

apa itu semua palsu??

kenapa aku?

kenapa kau tinggal dulu?

kenapa kau pilih curang dulu?

kenapa kau muncul bagi harapan baru?

banyak tak soalan aku?


akal ada kan?



buat apa pon
cakap apa pon
fikir dulu lah bro
akal ada kan?

buta, tuli



buat buta, buat tuli
lebih baik daripada sibuk sana sini
tambah dosa kering sendiri.

berserah nak percaya atau tak



awak percaya tuhan?
tuhan selalu ada
awak tadah je tangan
mintak, mengadu dekat dia

awak percaya perasaan?
perasaan selalu ada
awak jangan layankan
takut nanti kecewa

saya tak nasihat saja saja
saya dah pernah rasa
bukan saya takde rasa
tapi saya pilih simpankan saja

awak dah faham kenapa saya tak peduli?
sebab saya takut nanti patah hati
awak ingat saya tak iri hati
tengok awak menggatal sana sini?

belum masanya lagi
untuk bermain dengan soal hati
jauh lagi perjalanan hidup ini
bukan semata untuk layankan kehendak hati


hidup



jangan biar diri selesa bersandar
kadang kadang nasib tak selalu menyeblahi kita
didik diri untuk berdiri sendiri
kelak susah tak ada yang mendekati

woi lelaki!!!



hati kau berbelah bagi
kau usik hati perempuan sana sini
sekarang kau bagitau kat sini
macam mana nak aku percaya lagi?
kau sendiri pon belum pasti
apa benar ini kehendak hati
atau kau cuma mahukan pemecah sunyi
sementara kau pertemu jodoh kau untuk digelar isteri
kejam kau sang lelaki
apa kau anggap hati kami
mcm dota kau main buat hilang bosan sendiri?
sesuka hati luahkan isi hati
ntah betul atau saja mahu pablisiti
suka suka kau datang, suka suka kau pergi

atok




Love is when you keep listening to this dude telling you how much he misses his wife. Baru sehari tak jumpa la bro. Dah nak rindu rindu pulak. Mengada. Love is when he keeps her photograph on his bedside. It's bragging about how beautiful his wife is. The need to tell all the nurses, doctors, visitors just how really amazing this woman is. Love is getting mad at your cucu for driving the car fast when your wife is in it.

yes. yes. this is a true story. story of my atok.
he is now laying in the hospital.
and tah, my nenek.. had cried all day long. for days, havent eat and drinks.
they have been together for 62 years. never be apart from each other
help pray for atok's health. 


apa?



apa yang boleh buat saya percaya
awak tak sama dengan lain lain lelaki
saya tak nak nanti saya percaya
saya bakal patah hati lagi.

3 bulan :'(



saya susah lepaskan
semua yang pernah beri kenangan
hari ni dah genap 3 bulan
bb usang kehilangan
aku masih belum menggantikan

3bulan tanpa phone. kau mampu?

kau dan aku


KAU,

saat kau katakan sayang
saat kau luahkan rindu
saat semuanya tampak indah
masih terpahat dalam ingatan aku

saat kau curang itu hari
saat kau luah kata benci
saat kau kata menyesal dengan semua ini
ada lagi parut itu di hati

saat kau jatuh, bangun
saat kau gembira, duka
saat kau ketawa menangis
aku perhati dari sudut

AKU,

aku tak katakan sayang
aku tak luahkan rindu
aku simpan semua itu
harap tuhan bayar rasa aku

aku tak tergamak nak curang
walau beribu yang datang
tak terfikir akan benci
walau apa pun yang terjadi

saat aku jatuh, bangun
saat aku gembira, sedih
saat aku ketawa, menangis
mengharap kau masih peduli
aku tau itu semua mimpi

SEKARANG,

dari kawan jadi kekasih,
sampai saling tak mengenali
aku masih ambil berat, aku masih kisah.




kelakar bukan?



pernah ada rasa
tak tahu nak luah pada siapa
ingin tulis diari
tapi malu sendiri
kelakar bukan?

tak tahu menahu



tak tahu
tak menahu
sejak bila
hadir rasa


tak tahu
tak menahu
sampai kapan
nak layankan perasaan


tak tahu
tak menahu
apa lagi
mahunya hati

ubat



tak selalu ada di atas
tak senang duduk di bawah
masalah tak pernah pergi
tp kita jangan pernah berhenti senyum
itu mungkin bukan ubat untuk masalah kita
tapi boleh jadi pengubat duka orang sekeliling kita

bukan saja saja



bukan saja saja aku
melayan teruk kamu

bukan saja saja aku
tak bercakap dengan kamu

bukan saja saja aku
elak daripada kamu

cuma aku
takut aku 
emosi aku
tak terkawal aku
tak mahu sakit hati kamu

layan



kadang kadang sebab ada yang melayan
kerenah kita jadi menjelekkan
maaf, tak disengajakan.


dingin



luahkan aku ingin
tak tahu pada siapa
keadaan semacam dingin
ntah sebab apa

diam aku
menyepi sendiri
jgn tya aku
sudag pun terasa hati.

kosong


duduk di penjuru sendiri
sekejap sekejap lenguh, aku berdiri
pandang atas, bawah, kanan, kiri
pandangan kosong tak berisi
otak melayang tak mahu kembali
duduk berdiri silih ganti
berjam-jam, berhari-hari

////



jangan faham
tak perlu faham
cuma aku faham

jangan cerita
tak perlu cerita
cuma aku cerita

jangan pandang
tak perlu pandang
cuma aku pandang

faham, cerita pandang
jangan, jangan, jangan.
jangan cuba, jangan buat
cuma aku bisa.
cuma aku

kalau boleh



kalau boleh ulang
hari itu
kita luah rasa
aku akan diam

kalau boleh tahu
kita bakal tak bertegur
saling tak mengenal
aku takkan cuba

kalau boleh
aku mahu
berkawan kekal
berkongsi cerita
sembang bola
lepak mamak
sama sama
smpi bila bila kita kawan saja
tiada mainan perasaan antara dua

nahh!!!! baca!!




bumi kita



jangan buang sampah merata rata
jangan rosakkan alam semulajadi kita
bumi ini dah semakin sarat tua
simpanlah untuk anak cucu kita merasa

tak lama



katalah
sayang, cinta, suka
aku dengar saja
biar masa yang buktikannya
dusta
kata dusta belaka

layanlah
mcm mana semahunya
aku biarkan saja
biar masa berbicara
tak lama
takkan lama tahannya

hati memang mudah berubah
aku tak fitnah
biar masa yang buktikan
aku duduk takkan layan
semuanya permainan perasaan




sendiri



pernah sendiri kata
sunyi itu bila terasa sendiri dalam ramai
sekarang rasa sendiri
terasa sunyi walaupun dalam kumpulan

clueless



sendiri pon keliru apa mahu diri
mcm mana nak berdepan dengan diri sendiri lagi?
berbeza apa di kepala dan hati
ingin saja berdiri kaku dan lihat semua yang jadi

singgah



lalu saja
jangan singgah
andai singah
jangan pergi

lalu saja
jangan singgah
jangan mulakan
permainan hati

lalu saja
jangan singah
lalu, pergi.
singggah jangan

benci


benci itu lahir dari hati.
perlu untuk hapuskan benci
bawak bawak lah cuci hati

bantu aku



bantu aku
jangan datang lagi dekat aku

bantu aku
aku sedang berusaha nak maju

bantu aku
jaga diri kamu baik baik selalu

bantu aku
jaga keluarga kamu untuk aku

bantu aku
terus berjaya dan terud bahagiakan dirimu


atap



atap
tempat berlindung
dari dipanah petir
dari dibasah hujan
dari terik panas

atap
lindungi aku
jagakan aku
tempat berteduh

atap itu
hilang
ditiup angin
aku perlu atap baru
sudikah kamu?

pergi



pergi

jauh

lagi

pergi

jangan 

kembali

pergi

lagi

pergi

merai

pergi

biar aku mati

pergi

pergi


cinta


dengan adanya cinta
waktu berjalan lebih pantas
apa ada dengan cinta


pantas


pantas
masa berlalu

pantas
anak kecik membesar

pantas
ibu abah berusia

pantas
tak terkejar masa

dan aku
kaku
berdiri situ
bergerak tak mahu
kaku
lihat waktu berlalu
masih tak melangkah maju
aku kaku

ilmu


ilmu ditimba
bukan untuk kau jadi bongkak
bukan suruh angkat hidung tinggi cecah langit

ilmu itu
untum kamu
teruskan hidup

biar


biar buta mata
jangan buta hati

biar luka badan
jangan luka hati

biar rasa sunyi
jangan rasa sakit hati

biarkan saja sendiri
jangan sibuk

kalaupun



tak perlu faham
cuma perlu terima
terima itu perlu ikhlas juga

takkan pernah dapat
andai mahu faham
manusia berbeza
kau tak sarung dalam kasut aku
kalau pon kasut yang sama kita kongsi
mungkin selesa aku sarung, namun ketat bagi kau
cerita hidup takkan pernah sama

sahabat,
tak perlu faham
cuma perlu terima
terima seadanya.

waktu



waktu
meratah usia
dari muda jadi tua
dari sihat jadi sakit

waktu
meratah usia
si rupawan dah berkedut dimuka
tinggi segak kini bongkok

waktu
meratah usia
dah terlentang tak bermaya
itu peringatan bagi kita

waktu
meratah usia
sampai masa tuhan ambil nyawa
itu waktu kita sedar betapa luasnya dunia

waktu
meratah usia

teruskan



berdiri
teruskan berjalan

lap air mata
teruskan senyum

ulang di setiap jatuh
ulang di setiap hari
ulang dan terus ulang




cuma ada


burung
ada dua sayap

ayam
ada dua kaki

ikan
ada dua mata

aku
cuma ada satu hati

sempurna bukan aku



jangan benci aku

salah silap aku

gedik mengada ngada aku

jangan benci aku

manusia juga aku

perempuan juga aku

jangan benci aku




letak tangan



letak tangan pada hati
dengar berdegup?
syukur masih berfungsi

letak tangan pada mata
tak nampak?
syukur dengan penglihatan diberi


jangan biar



jangan biar
rasa itu lenyap
walaupun aku senyap

jangan biar
diri ini sendiri
walaupun nampak tabah diri ini

jangan biar
hati bertukar tukar
biarpun aku tak bersuara

jangan biarkan
jangan
mohon jangan


layak



layak bukan cerita dia

cuma

belum bersedia


cinta sahabat


cinta sahabat
sukar nak dapat
banyak cuma pura pura
baik kita digunanya
belakang kita ditikamnya

cinta sahabat
sukar nak dapat.



bertalu talu tembakan
terus ke hati
pada satu waktu

terduduk aku
terkejut aku

perlukan kekuatan
untuk berdepan semua ini

.

.
.
.
.
.
couldn't be any stronger right now :'(
.
.
.
.
.

aku, kau



aku, kau ada rasa
tak tahu kalau sama atau berbeza

aku kau ada rasa
tapi masa depan tak dapat dijangka

aku kau ada rasa
ada rasa

pepatah



yang dikejar tak dapat
yang dikendong berciciran
perbuatan ini selalu diakhiri dengan penyesalan

banyak kali


banyak kali aku didik diri
jangan senang percaya lelaki
hampir tewas kali ini
tabahlah wahai hati

luas



luas terbentang depan mata
bahagia dapat menikmatinya



luaskan minda awak semua
semua masalah ada penyelesaiannya


judgemental



kita beriya iya nak jadi peguam
memblea diri
bila kita lakukan kesilapan

kita beriya iya nak jadi hakim
menghukum orang
bila mereka lakukan kesalahan

renungkan

keliru



jangan mempermainkan perasaan orang
andai sendiri tak tahu apa mahu hati

jangan main teka teki dengan orang
andai kau sendiri yang keliru

jangan janji



waktu berjalan
bumi berputar
dan kau takkan tahu
dimana penghujungnya
kau takkan pasti sampai bila kau mampu bernafas
jadi jangan janji



sayang, rasa kau



sayang,
rasa kau
biar jadi rahsia

sayang,
rasa kau
biar kau je yang tahu

sayang,
rasa kau
jangan dicerita

sayang,
rasa kau
jangan ditunjuk tunjuk

sayang,
rasa kau
mengadu pada tuhan

sayang,
rasa kau
biar Allah yang uruskan

sayang,
rasa kau
biar apa pon
suka, benci, cinta, sayang
simpanlah sendiri
takut kelak kau luahkan
kau yang sakit hati
atau mana mana pihak bakal salah erti


sayang,
rasa kau
simpanlah sendiri.

sayang,
aku sayang kau
kau takkan mengerti
kau juga tak perlu tahu
kerna aku juga
simpan sendiri

sayang,
jaga lah diri.
jaga hati orang sekeliling sekali




terima kasih


terima kasih
sebab bagi aku tumpang bahagia

terima kasih
tolong hilangkan sunyi

terima kasih
buat aku senyum, gelak, ketawa

terima kasih
ambil berat tentang aku

terima kasih
atas kata kata semangat kau selalu bagi

walau itu sementara
walau aku tak tahu apa erti itu sebenarnya

seronokkan bagi aku main teka teka?
sekarang kau hilang ntah kemana
lepas hari hari kau bertandang disetiap pelusuk yang aku ada
tak apa, kalau itu yang buat kau rasa gembira
sebab kau dah selalu buat aku gembira,
ini boleh dikira aku bayar semula

terima kasih.


untuk kamu



blog aku
umpama sarapan pagi kamu
jadi ini untuk kamu
terima kasih sudi setia singgah ni blog usang aku



anak



anak,
kau lahir di zaman berbeza
banyak gejala tak baik diluar sana

anak,
kau lahir semua dah adaa
kau tak rasa susah tu macam mana
susah kau akan berbeza

anak,
jalanlah lihat dunia
terbang lah sejauh mana
biar penuh badan dengan parut luka
itu cara kita nak kenal dunia

anak,
akan aku doakan
akan aku memohon,
akan aku bantu

anak,
kau membesarlah
kau matanglah
kau dewasalah

anak,
kau tetapkan iman
biar apa orang nak katakan
yang pasti kau kenal tuhan

dunhill



nama dia dunhill
kawan karib aku

tika layan bola dimamak borak borak dengan kawan lama
waktu berak teran teran dalam jamban
semasa sendiri di setiap hari

nama dia dunhill
dia selalu ada untuk aku

nama dia dunhill
dalam diam dia membunuhku
dan aku selesa dengan itu


tak terkira



pernah kira
nafas yang kita pinjam?
dari hari melihat dunia sampai hari kita berlumuran pernuh dosa?
pasti takkan terkira

pernah kira
nikmat yang kita ada?
daripada dua pasang kaki untuk berjalan
sampai setebal tebal duit dalam kocek untuk kita bazirkan
pasti takkan terkira

pernah kira
keluasan syurga?
ataupun tahap kepanasan neraka?
pasti takkan terkira.

jadi kenapa masih tak mahu sujud, akur kepadaNya?


rasa untuk kamu



ingin aku tulis rindu
pada sebuah buku setebal kamu
rasa untuk kamu
tapi tak cukup

ingin aku lukis rindu
secantik pemandangan petang
rasa untuk kamu
tapi tak cukup

ingin aku teriak rindu
sekuat hati aku
rasa untuk kamu'tapi tak cukup

ingin akusampaikan rindu
rasa untuk kamu
tapi mahukah kau peduli?

nilai


berapa nilai awak?
boleh saya nak beli????
letak satu nilai
aku nak tengok berapa tinggi kau letak diri sendiri



kira-kira


sehari, sebulan, setahun
bukan aku nak kira
tapi waktu yang tlong mengira
aku kalau boleh taknak kira
kalau boleh nak buang jauh jauh calculator
aku taknak kira
waktu itu menyeksa

semalam



baru semalam kau datang tabur kata kata
manis macam baru telan sebalang gula
hari ni aku nampak kau dengan dia
berjalan pimpin tangan, sangat mesra.


leka



siang malam berjaga
sibuk kejar dunia 
tentang akhirat, leka

tenang



hijau pokok
biru langit
putih awan
terbentang depan pandangan
tenang

kawan


kawan
bukan untuk direbut

kawan
bukan untuk dibeli

kawan
bukan untuk dikutuk

kawan 
bukan untuk dibenci

kawan
untuk bersayang

kawan 
untuk berkongsi


belai



kau belai aku
selesa aku.
suka aku.
jatuh sayangkan kamu

kau belai aku
sayangkan aku
manjakan aku

kau belai aku
cuma sementara waktu
sekejap baru
kau dah angkat kaki pergi jauh

kau belai aku dulu
percaya aku
sekarang sakit aku
kau pergi jauh

kau belai aku
cuma tipu tipu

kau belai aku


pujaan hatiku







lihat saja


dekat, sengsara
jauh, merana
hebat, berat ujian daripadaNYA
tak terluah pada siapa siapa
tak tertelan dengan sendirinya

mahu pergi tak tau kemana
mahu duduk tak sekuat mana

keluarkan hati diletak di telapak tangan kita
lihat saja
berdarah ia
lihat saja
sampai bila bila
sampai berhenti dia
tnegok saja
tak mahu buat apa apa
tengoh hati di tangan saja
lihat saja

buruk


apa guna buruk rupa kalau tak package kan sekali dengan buruk perangai
manusia sekarang lebih tertarik dengan tawaran package berbanding tawaran tunggal.
nah! aku ada package lengkap untuk kau pergi jauh daripada aku
mungkin pakcage lengkap untuk buat bahan gosip2 kutuk belakang aku.
nah. amek. amek.


maaf.



maaf, aku tak pandai jaga hati
maaf, aku tak reti nak ambil hati
maaf, aku tolak kau ke tepi
maaf, aku kata aku nak sendiri
maaf, aku tipu aku kata aku benci
maaf, aku cuma tak nak kau luka nanti
maaf, aku taknak bagi harapan yg tak pasti
maaf, bukan sekarang, mungkin nanti.
maaf.


teringin


terngin ada kawan
seorang formen
bosan bosan aku ke bengkel
lepak sembang sambil dia baiki kereta
tunjukkan aku mana letaknya enjin 
apa fungsinya absober
apa perlu buat andai timing belt bermasalah
atau bagaimana untuk tukar tayar
sebab orang selalu kata
perempuan bila ada kereta
hanya tahu pakai saja
jadi aku mahu tahu
aku mahu belajar
teringin ada kawan seorang formen kereta


andai boleh



andai boleh 
bagi aku pilihhhhh
aku mahu
tua nanti, 
aku mati, di balkoni
di suatu tempat yang tinggi
ditemani indah petang
dinyamankan dengan teh panas
disambut burung berkicauan
di dalam pangkuan sesak bandar kuala lumpur
itu andai boleh aku pilih
itu cara aku ingin pergi





aku



aku 
cepat
rasa
rimas
bila
ramai 
orang.

aku
mungkin
boleh
jadi
penyeri
dalam
ramai

aku
mungkin
boleh 
jadi
yang
paling
bising

aku
mungkin
boleh
jadi
tukang
badut

tapi
aku
lebih
suka
sendiri
sunyi
sepi
boleh
muhasabah
diri

itu
aku.


bila?



bila awak lihat ibu sarat kesakitan
usia dia semakin meningkat

bila awak lihat derita ayah di hospital
awak tau dia dah tak muda

bila itu awak perlu teguh berdiri
tak boleh jatuh lagi
bukan masa ini

bila keadaan akan pulih kembali?

percaya



aku percaya
ujian yang timpa kita
bukan untuk menjatihkan kita
pasti ada hikmahnya.


otak, hati


otak dan hati
mereka bukan kawan

otak dan hati
mereka bukan jiran

otak dan hati
tak duduk bersebelahan
atau pon berdekatan

otak dan hati
cuma ada dalam satu badan
tapi tak ada persamaan
fungsi mereka berlainan
ibarat sedang berperangan


monolog



Awak,
Tumpang menyorok dalam kain pelikat awak boleh? 
Nak tumpang sorok muka, nak menangis
Sebab org kata muka saya menangis hodoh.

Awak, 
Tumpang tanya almari baju awak ada ruang tak? 
Nak menyorok menangis.
Sebab orang kata menangis tu satu terapi jiwa.

Awak,
Saya rasa mcm tengah cakap sorang sorang ni
Awak dengar tak???

Tak ada jiwa nak duduk lama
Tak ada kekuatan untuk pergi jauh.
Perlu tempat tumpang menyorok.
Boleh? 

dulu, sekarang


Dulu, cantik
Dulu, kurus
Dulu, putih,
Dulu, kaya
Dulu ceria.
Ramai yang dekati.

Sekarang, hodoh
Sekarang, gemuk
Sekarang, hitam,
Sekarang, miskin
Sekarang, muram
Semua orang lari.

Nikmat tuhan nak tarik, sekejap boleh jadi
Mungkin sebab nak tunjuk siapa kawan siapa lawan
Atau siapa yang tikam dari belakang.
Nampak dah????


tipu



tipu kiri, tipu kanan
tipu sini, tipu sana.
tak. aku tipu.
kau tak tipu. kau bukan penipu.
cuma aku je tertipu.
berkali kali kau tipu cuma aku
berkali kali aku percaya macam dungu
sebab apa aku pon tak tahu
sebab kau hero aku suatu ketika dulu
sekarang kau tipu

sini


sini aku cerita
sini aku mengadu
sini aku menangis
sini aku ketawa
sini aku berkhayal
sini aku bermimpi

baca boleh, percaya jangan
terasa boleh, perasan jangan

ragu ragu? tanya aku
kotak komen ada di situ
jangan sana sini mengadu
tanda soal untuk aku
pulang semula pada aku
jangan hantar tanda soal kepada yang tak tahu

penting diri



bilamana kau mahu orang faham
bila kau tak mahu memahami

bilamana kau mahu orang berkorban
apabila kau tak sanggup berkorban

bilamana kau mahu disayangi
tapi kau tak pernah menyayangi

bilamana kau mahi didengari
tapi kau tak mendengar

bilamana kau mahi dilihat
tapi kau tak melihat

kau penting diri

busuk

busuk kaki
busuk kasut
kaki sarung dalam kasut
busuk berganda.
tak belum cukup busuk
tak sebusuk hati kau yg dah lama tak cuci
woi pendengki
sekali sekala bukak kalam Allah belek baca baca
hati busuk tu kasi cuci




terangkan aku


terangkan aku
aku kegelapan

terangkan aku
tunjuk aku jalan

terangkan aku
aku kebingungan

terangkan aku
aku ketakutan

terangkan laluan yang aku jalan,
bantu aku maju kehadapan
aku dah keletihan
buat baik dikata katakan
buat jahat dikutuk kutukkan
sebenarnya apa yang semua orang mahukan?

tak nak lagi


tak nak lagi tidur dengan harapan
dan esoknya bangun dengan kekecewaan
aku lebih selesa berseorangan

kenapa?




sebab kau terlalu sempurna
dan aku terlalu hina
itulah apa yang kau dah buat aku rasa.
kita jauh berbeza.




awak tahu tak?



awak, awak tahu apa salah awak?
awak suka nilai orang
berdasarkan pakai makan dia.

awak, awak tahu apa salah awak?
awak suka buat andaian sendiri tentang orang
bilamana awak tak pernah cuba untuk kenal dia

awak, awak tahu apa salah awak?
awak suka cuba untuk bermain dengan perasaan
bukan awak tak tahu betapa dalamnya luka yang pernah ada.

awak, awak tahu apa salah awak?
salahnya awak. awak penting diri.
awak nak cari sempurna untuk diri awak.
awak cuba sini, awak cuba sana.
awak lupa bukan awak seorang je ada perasaan.

awak, awak tahu apa salah awak?
salahnya awak sebab awak suka tengok guna mata
awak tak tengok guna hati.
awak tak jiwai, watak dia sebagai diri sendiri.

awak, awak tahu apa salah awak?
tak. awak tak tahu.
awak jangan cuba angguk kepala pura pura tahu.
awak tak pernah tahu.
awak tak tahu tapi saya tahu.
berapa ramai dah yang taruh perasaan dekat awak.
sebab awak suka cuba cuba.
itu kesalahan paling besar awak.
harap awak sedar.
dan berhenti berlagak macam malaikat turun dari syurga.
berhenti mengubah dan perlu untuk berubah.
sekarang, awak dah tahu apa salah awak?